loading...
راهنمای خرید خوراکی های مورد نیاز در منزل
علیج بازدید : 25 چهارشنبه 14 اسفند 1398 نظرات (0)

سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.


نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. برای تامین انرژی بدن می توان از سیب زمینی استفاده نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف جهان بعد از برنج ، گندم و ذرت می باشد.


سیب زمینی بیش از ۱۰۰۰۰ هزار سال پیش در آندسِ آمریکای جنوبی کشت می‌شد و اولین‌بار در ابتدای قرن ۱۶ میلادی توسط گروهی از جهانگردان اسپانیایی به اروپا آورده شد. در حال‌حاضر سیب‌زمینی یکی از محصولات پرطرفدار در ایالات متحده است و مردم به‌طور میانگین چیزی در حدود ۳۵ کیلوگرم سیب‌زمینی در سال مصرف می‌کنند. سیب‌زمینی را می‌توان یکی از مواد خوراکی شناخته‌شده در اکثر کشورهای جهان دانست. تحقیقات زیادی در زمینه‌ی خواص سیب زمینی در مرکز پزشکی MNT انجام شده است.


تحقیقات نشان داده است که پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم است - مواد معدنی که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک سیب زمینی پخته شده متوسط حدود 535 میلی گرم پتاسیم ( و فقط 17.3 میلی گرم سدیم ) دارد، که حدود 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. میزان بالای پتاسیم در خون می تواند کلیه ها و آب بیشتری داشته باشد و این به کاهش فشار خون کمک می کند.در واقع، خوردن پتاسیم درست مانند خوردن یک ادرار آور است. پتاسیم همچنین به عملکرد قلب کمک و به صورت بهینه ارتباط اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند.


مطالعه دیگر بیان می کند که خوردن بخشی از سیب زمینی دو بار در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند . سیب زمینی های آب پز نیز قابل قبول هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که سیب زمینی حاوی مواد شیمیایی گیاهی ویژه ای مشابه آن هایی است که در داروهای فشار خون یافت می شوند.


اما مهم است توجه داشته باشید همه اینها به روشی که سیب زمینی ها آماده می شوند بستگی دارد. سالم ترین راه برای خوردن سیب زمینی این است که ابتدا آن ها را در مایکروویو بدون روغن، چربی و غیره طبخ کنید.


با این حال، می خواهید قبل از اینکه این سبزیجات را بخش منظمی از رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک مشورت کنید ( در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید ). از آنجا که مطالعه ای بیان می کند که تاثیر سیب زمینی در فشار خون بالا نامشخص است - می توانند در پتاسیم بالا باشند، اما همچنین کربوهیدرات بالایی دارند.


سیب زمینی  در بین سبزیجات حاوی ویتامین C  بالایی است و هر 100 گرم سیب زمینی 20 تا 25 میلی گرم ویتامین C دارد و برای تامین ویتامین C مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می رود. برای اینکه سیب زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد ، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید . برای پخت ، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب زمینی ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آنها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب زمینی علاوه بر ویتامینC حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم ، فسفر  ، آهن  و منیزیم  است.


بدنسازان روزانه به مقادیر زیادی کالری بدون چربی و حدود 2 گرم پروتئین نیاز دارند. 1 عدد سیب زمینی متوسط دارای 110 کالری و کربوهیدرات فراوان است و برای تامین انرژی بدن بدنسازان مفید می باشد.


به عقیده آنتونی کاتانزارو، بدنساز مشهور، بدنسازان بهتر است برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز خود، ترکیبی از سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی پخته در طول روز مصرف کنند زیرا بدن آن ها روزانه به 400 گرم کربوهیدرات نیاز دارد و 1 عدد سیب زمینی حدود 26 گرم آن را تامین می کند و حاوی 2 گرم فیبر و تنها 1 گرم شکر می باشد.


سیب زمینی حاوی ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم، تیامین، نیاسین و منیزیم است که همگی برای رشد عضلانی مفید هستند.


فیبر ، پتاسیم ، ویتامین C و ویتامین B6 سیب زمینی، همراه با کمبود کلسترول، همه از سلامت قلب پشتیبانی می کند.


 


سیب زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر به کاهش مقدار کلسترول خون کمک می کند، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد .


 


تحقیقات بر اساس NHANES ، مصرف بیشتر پتاسیم و مصرف سدیم کمتر با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را کاهش داده است.


 


سیب زمینی در دسته‌ی لذیذترین و سیرکننده‌ترین سبزیجات قرار می‌گیرد که می‌توانند با هر ماده‌ی غذایی سازگار باشد. نه تنها پوست آنها خوراکی است، بلکه یک منبع عالی از فیبر غذایی نیز محسوب می‌شود. بنابراین، می‌توانید آنها را با پوست بپزید تا بیش‌ترین مواد مغذی را از آن به‌دست بیاورید. سیب زمینی دارای کالری زیادی است، اما یکی از سبزیجات کاملا سالم است.


– توصیه می‌شود سیب زمینی را قبل از پختن بشویید.

– آنها را باید زیر آب سرد بسابید و هر گونه چشم و کبودی روی آن باید با چاقو برداشته شود.


– اگر سیب زمینی را پوست می‌کنید، می‌توانید این کار را با یک پوست‌کن انجام دهید، به این ترتیب تنها یک لایه‌ی نازک پوست را جدا می‌کنید و مواد مغذی را که درست زیر پوست قرار دارند حفظ می‌شود.

– سیب زمینی تمیز و برش‌خورده نباید در معرض هوا قرار گیرد تا از تغییر رنگ آن جلوگیری شود.

– اگر پختن آنها بلافاصله پس از برش دادن‌شان میسر نیست، باید آنها در یک کاسه‌ی آب سرد که کمی آب لیمو به آن اضافه کرده‌اید، قرار بدهید.

– این کار سبب جلوگیری از تیره شدن آنها و همچنین کمک به حفظ شکل آنها در طول پخت و پز می‌شود.

 

– علاوه بر این، سیب زمینی را نباید در ظرف‌های آهن یا آلومینیومی بپزید یا با یک چاقوی استیل کربنی برش بدهید، زیرا آنها به برخی از فلزات حساس هستند و این ممکن است سبب تغییر رنگ آنها شود.

 

منبع 1

منبع 2

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 202
  • بازدید کلی : 596