loading...
راهنمای خرید خوراکی های مورد نیاز در منزل
علیج بازدید : 23 پنجشنبه 29 اسفند 1398 نظرات (0)

خطر مرگ با سیب زمینی آب پز

مطالعه ای جدید مصرف حداقل دو بار در هفته سیب زمینی آب پز را با خطر افزایش یافته مرگ پیوند داده است. دیر زمانی است که می دانیم سیب زمینی آب پز غذای خوبی برای سلامت ما محسوب نمی شود، اما اکنون مطالعه ای جدید مصرف حداقل دو بار در هفته سیب زمینی آب پز را با خطر افزایش یافته مرگ پیوند داده است.

مطالعه ای که در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، مصرف سیب زمینی در میان 4,400 بزرگسال که در بازه سنی 45 تا 799 سال قرار داشتند را طی یک بازه زمانی هشت ساله مورد بررسی قرار داد. در پایان این مطالعه، 236 نفر از شرکت کنندگان فوت کرده بودند.

 

ماده سرطانزا داخل سیب زمینی سرخ شده

چرا که این کار سیب‌زمینی‌ها را به ماده‌ای سرطان‌زا تبدیل می‌کند.علاوه بر سیب زمینی آب پز، سایر خوراک هایی که با این ماده غذایی آماده می‌شوند، از جمله چیپس و سیب زمینی کبابی و تنوری هم در صورتی که بیش از حد سوخته و کبابی شوند، سبب ایجاد ماده ای سمی به نام “آکریل آمید” شده که عامل اصلی بروز سرطان در بدن به خاطر مصرف مواد غذایی ناسالم است.بر اساس تحقیقات، به طور کلی مصرف مواد غذایی سرخ شده و سوخته می تواند زمینه ساز ابتلای افراد به سرطان باشد. مواد غذایی مثل نان برشته، برنج، گوشت، گوجه فرنگی در صورتی که بیش از حد سرخ شوند تبدیل به کربن شده و خاصیت سرطان زا پیدا می‌کنند.

از جمله سرطان هایی که از این طریق در بدن ایجاد می شود، می توان سرطان های دستگاه گوارش، سینه، ریه و تومورهای مغزی را نام برد.متخصصات سلامتی بر این اساس توصیه می کنند که از مصرف مواد غذایی سرخ کردنی خودداری شده و غذاها به صورت آب‌پز و بخارپز مصرف شود.سازمان غذا و دارو آمریکا در گزارشی اعلام کرد هر اندازه افراد کمتر گوشت و مواد غذایی سرخ کردنی مصرف و خوراکی های پخته و پخارپز به ویژه میوه و سبزیجات را جایگزین آنها کنند از سلامت بهتری برخوردار می شوند.

 

در سال ۲۰۱۴، هر فرد آمریکایی حدود ۵۰ کیلوگرم سیب زمینی در سال مصرف می کرد که حدد ۲۰ کیلوگرم آن از نوع تازه و مابقی از نوع فرآوری شده بود که بخش اعظم آن را سیب زمینی آب پز تشکیل می دهد.

دکتر ورونیز و همکارانش با بررسی مداوم ۴٫۴۰۰ فرد بین ۴۵ تا ۷۹ سال به مدت هشت سال متوالی وضعیت آن ها از لحاظ درد و تورم مفاصل را بررسی کردند. در نهایت آن ها تصمیم گرفتند که موضوع تورم مفاصل را کنار گذاشت و بر روی میزان مصرف سیب زمینی آب پز در این افراد و تاثیر آن بر سلامتی شان متمرکز شوند.

اگر چه بسیاری از ما از مضرات سیب زمینی آب پز آگاه هستیم اما تحقیقات علمی بسیار کمی در این حوزه انجام شده است. از این رو تیم تحقیقاتی مورد نظر افراد مورد بررسی را بر اساس میزان مصرف سیب زمینی آب پز در طول هفته به گروه های کوچک تری تقسیم کردند. در مدت هشت سال بیش از ۲۳۶ نفر از این افراد فوت کردند.

 

نکاتی مهم برای کاهش مضرات سیب زمینی آب پز

بنابراین از خوردن سیب‌زمینی آب پز و چیپس پرهیز باید  کرد؛ برای کاهش آکریلآمید در سیب‌زمینی آب پز و چیپس هیچ‌وقت سیب‌زمینی را در یخچال نگهداری نکنید. باید از سرخ‌کردن سیب‌زمینی‌های لک‌دار خودداری شود و آن را در حرارت کم و مدت زمان کوتاه با روغن کنجد تفت دهید.

قبل از استفاده و پخت سیب‌زمینی، آن را پوست کنده و به‌مدت یک ساعت در آب قرار دهید, قرار دادن سیب‌زمینی در آب قبل از سرخ‌کردن، قند موجود در سیب‌زمینی را جذب کرده و به این ترتیب امکان تشکیل این ماده سمی کاهش پیدا می‌کند.

 

اگر سیب‌زمینی را در آب نگذاشتید، آن را قبل از تفت‌دادن، آب‌پز کنید. سیب‌زمینی آب‌پزشده در هنگام سرخ‌کردن، آکریل‌آمید کمتری را تولید می‌کند. استفاده از روغن کنجد به‌جای روغن جامد، به‌دلیل جلوگیری از داغ شدن بیش از حد روغن و اکسیداسیون سریع آن، در کاهش تولید این ماده سمی مؤثر است!

گروهی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، شیر، پنیر، برنج، سبزیجات و انواع میوه‌ها آکریل‌آمید ندارند و حتی در صورت سرخ‌شدن نیز آن را تولید نمی‌کنند، برای همین سعی کنید که در برنامۀ غذایی روزانۀ خود بیشتر از این مواد غذایی استفاده کنید؛ با مصرف میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود، ضرر این ماده سرطان‌زا را کاهش دهید

 

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 207
  • بازدید کلی : 601